Laat ik maar gelijk zeggen dat het antwoord op deze vraag niet zwart of wit is. Er zijn namelijk verschillende soorten koolhydraten en op hun eigen manier hebben ze invloed op je lichaam.

Koolhydraten zijn een belangrijke brandstof voor je lichaam en het is dus van belang dat je deze macronutriënt tot je neemt. Zeker voor je hersenen zijn koolhydraten belangrijk. Je hebt koolhydraten nodig om te kunnen overleven. Als je te weinig koolhydraten tot je neemt, heeft dat verschillende gevolgen: hoofdpijn, koud hebben, snel buiten adem, lagere trainingsintensiteit, niet lekker in je vel zitten/neerslachtigheid en -zeker als je regelmatig sport- spierafname. Dit wil je niet.

En toch zijn koolhydraten één van de eerste dingen die mensen schrappen als ze willen afvallen. Maar welke koolhydraten kun je dan beter vermijden en welke kun je goed blijven eten? Laat ik voor nu een eerste schifting maken tussen snelle en langzame koolhydraten.

Wat zijn snelle en langzame koolhydraten?
Niet elke koolhydraat is gelijk. Er is een verschil tussen goede – langzame – en snelle koolhydraten. Langzame, ‘goede’ koolhydraten bevatten veel vezels. Deze zitten bijvoorbeeld in groenten, peulvruchten, tomaten, noten en volkoren producten. Dit zijn goede koolhydraten, omdat de suikers uit deze koolhydraten langzaam worden opgenomen. Deze moet je dus niet schrappen uit je voeding!

Snelle koolhydraten bevinden zich vooral in witte rijst, witbrood, vruchtensap, de meeste snoep- en koeksoorten, bewerkte aardappelproducten en de meeste ontbijtgranen. Deze bevatten maar weinig vezels en doen eigenlijk niks voor het lichaam, waardoor het snel wordt opgeslagen als vet. Deze snelle koolhydraten kun je dus beter vermijden en/of vervangen door een gezonde optie, zoals de volkoren
versie.

Word je wel of niet dik van koolhydraten?
Zolang je niet meer koolhydraten eet dan dat je verbrandt, wordt je niet dik van koolhydraten. Wil je dus afvallen (maar dat geldt ook voor aankomen in gewicht), zul je inzicht moeten hebben in de hoeveelheid koolhydraten die je op dit moment eet, welke koolhydraten dat zijn, hoeveel je verbrandt, zodat je weet waar je aanpassingen moet maken. Echter, het gaat niet om alleen de koolhydraten die je tot je neemt. Het gaat ook om eiwitten en vetten. Het is een juiste balans vinden en behouden tussen de drie macronutriënten. Net zoals een fitter lichaam (of dat nu met minder of juist meer gewicht is) afhankelijk is van de juiste balans tussen voeding, beweging en nachtrust.

Wil jij een gezonde balans vinden en stapsgewijs naar een nieuw lichaam gaan? Laat het mij dan weten.