Ingrediënt 3:
Rust & Slapen

DE DRIE-EENHEID Voor een gezond lichaam

We doen het elke nacht, maar het is voor veel mensen een uitdaging: slapen. Hoeveel uur we slapen, varieert per persoon. En dat is prima, want je kiest zelf wat jij fijn vindt. Maar wat als je door je werk er een leefstijl op nahoudt waarin je niet op gunstige tijden kunt gaan slapen? Zijn er mogelijkheden voor een beter herstel van je lichaam? Wat kun je doen, zodat jij je fitter voelt? Want hoe je je voelt, is afhankelijk van hoe je slaapt. Als je niet goed slaapt, ben je suf. Je hebt je emoties niet in de hand en functioneert niet goed. Je hebt minder energie om te bewegen en je bent ook minder gemotiveerd om bijvoorbeeld op je voeding te letten.

Als we het hebben over fitter worden, zijn 3 dingen met elkaar verbonden: Voeding, beweging en (nacht)rust. Het is niet een kwestie van een aantal nachten vroeger naar bed gaan voor meer slaap of een korte periode je voedingspatroon aanpassen voor meer energie. Je gaat voor een andere leefwijze, een ander eetpatroon en dat blijf je volgen. Voor een blijvend resultaat.

Rust en slapen

Als jij elke nacht de perfecte slaap zou beleven, hoe zou deze er dan uitzien? En zou de nacht van je partner er hetzelfde uitzien? Het antwoord is nee. Hoewel we allemaal dezelfde cyclus tijdens onze slaap doorlopen en dezelfde fysiologische veranderingen ondergaan (hartslag zakt en lichaamstemperatuur daalt), verschilt de slaapbehoefte van persoon tot persoon.

Wie goed slaapt, is creatiever, minder vaak ziek en haalt het meeste uit zijn dag. Toch doen we het allemaal steeds minder. Wat maakt een goede nachtrust zo belangrijk? En wat kun je eraan doen als slapen een probleem is geworden? Wat is een gezond slaapritme en hoe kun je dit verwezenlijken?

Tijdens je traject bij Samen Naar Nieuw wordt er gekeken naar je slaapritme en bioritme. Hoe voel jij je als je ‘s ochtends wakker wordt? Hoeveel uur heb je geslapen? Lig je vaak wakker en zo ja, op welke momenten? Wat zeggen deze momenten over jou? Maar er wordt ook gekeken naar dagritme. Slaap is immers een 24 uur fenomeen: wat je overdag doet, heeft invloed op je nacht. Samen kijken we naar jouw behoefte en welke stappen we kunnen nemen, zodat jij je fitter en meer uitgerust gaat voelen, waardoor je meer uit je dag kunt halen.

Boek een gratis intake

LEES MEER OVER DE DRIE-EENHEID

Beweging & training

Beweging! Zoveel mogelijk! De hele dag door. Niet alleen op de tennisbaan of in de sportschool, maar neem de trap, ga op de fiets en beweeg zelfs achter je bureau! Als je goed slaap en gezond eet, geeft dat je energie om te bewegen. Als je overdag veel beweegt, slaap je ‘s nachts beter. Bovendien heb je minder behoefte aan ongezonde voeding.

Lees meer

Voeding & gewicht

Een goed eetpatroon heeft een positief effect op je energielevel. Heb jij om een uur of drie behoefte aan een dutje? Dat is die afterlunchdip die te maken kan hebben met de inhoud van je lunch. Vergeet de korte termijn! Gezond (leren) eten is een proces. Genieten mag zeker, maar met mate. Soms moet je streng zijn voor jezelf. Bied slechte gewoonten het hoofd met kleine aanpassingen.

Lees meer