De totale slaapbehoefte verschilt van persoon tot persoon. Maar uit recent onderzoek blijkt dat Nederlanders gemiddeld maar 6,6 uur per dag slapen. Een volwassen persoon heeft ongeveer 7 à 8 uur slaap per dag nodig.

Meer dan 40% van de Nederlanders komt niet aan zoveel uur en krijgt dus onvoldoende nachtrust. Met alle lichamelijke en geestelijke gevolgen van dien.

De belangrijkste oorzaken voor onvoldoende nachtrust:
1) Stress
2) Slechte slaapgewoonten
3) Geluidsoverlast
4) Slechte slaapomgeving
5) Slaapstoornis

Stress

Met stip staat stress bovenaan. Bijna de helft van de mensen ervaart dusdanige stress, dat het van invloed is op het slapen. Als stress je wakker houdt, zijn er verschillende manieren die je kunnen helpen bij het in slaap vallen. Wat het beste werkt, is van verschillende factoren afhankelijk en kan van persoon tot persoon verschillen. Wel zijn er een aantal basis richtlijnen, welke goed zijn voor het slapen gaan zoals het zorgen voor een donkere slaapkamer; het vermijden van telefoon en televisie schermen vlak voor het slapen en ervoor zorgen dat je slaapkamer een rustige omgeving is.

De meeste mensen hebben inslaapproblemen omdat ze gestresst naar bed gaan. Je lichaam en geest moeten eerst ontspannen voordat het lichaam in slaap kan vallen, anders heeft het gevolgen voor je nachtrust. Mensen die dusdanige stress ervaren, dat het van invloed is op hun nachtrust, worden ook regelmatig wakker gedurende de nacht. Je herkent het wel: je wordt wakker, valt niet direct weer in slaap, gaat piekeren en voor je het weet lig je een half uur tot een uur naar het plafond te staren omdat slapen niet meer lukt.

Slaapdagboek

Het tijdstip waarop je wakker wordt zegt heel veel zegt over je mentale en emotionele gezondheid. Zeker als je stress ervaart, word je vaak rond hetzelfde tijdstip wakker. Je lichaam, je organen, werken in een bepaalde cyclus. Door bij te houden op welke momenten je wakker wordt (door middel van een slaapdagboek), kan er achterhaald worden welke organen minder goed functioneren en kun je hier aandacht aan besteden. Door goed naar je voeding te kijken, kan er al een groot verschil gemaakt worden, waardoor je een betere nachtrust ervaart.

Slaap je slecht door stress? Word je vaak wakker gedurende de nacht en wil je hier verandering in zien? Neem contact met me op, zodat we er samen naar kunnen kijken en een verandering kunnen maken.